Cara Gampang Membuat Bihun goreng sarden, Enak

Beatrice Underwood   13/10/2020 19:04

Bihun goreng sarden
Bihun goreng sarden

Lagi mencari ide resep bihun goreng sarden yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal bihun goreng sarden yang enak seharusnya memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari bihun goreng sarden, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan bihun goreng sarden enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi suguhan istimewa.

BIHUN GORENG SARDIN MENU MUDAH BUKA PUASA. Jangan susah hati, mummy seperti biasa lah sentiasa kongsikan resipi yang mudah-mudah je ! Yelah kan, kita ni laki bini bekerja, ada anak-anak kecil pulak tu.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah bihun goreng sarden yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Bihun goreng sarden menggunakan 12 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Bihun goreng sarden:
  1. Siapkan 1 kaleng sarden merk apa aja pisahkan kuah dan ikannya
  2. Siapkan 300 sd 500g bihun direndam ya biar ga keras
  3. Ambil 3 siung bawang merah diiris
  4. Ambil 4 siung bawang putih dicincang
  5. Siapkan 1 buaj tomat merah
  6. Gunakan 20 buah cabe rawit potong 2
  7. Siapkan 1 batang daun bawang iris
  8. Ambil Perasa:garam, Ajinomoto dan kaldu ayam
  9. Sediakan Air
  10. Sediakan Minyak untuk menumis
  11. Gunakan Kecap asin
  12. Ambil 2 butir telor kocok lepas

Celor bihun, sawi dan taugeh (kalau tidak mahu celur taugeh pun boleh) Goreng fish ball dan fish cake kemudian. BIHUN GORENG SARDIN MENU MUDAH BUKA PUASA Assalamualaikum semua macam mana puasa kali ini Baru je dua hari kita berpuasa Mestilah okay kan Masak Tu dah tentu dah mummy yakin memasing mesti rajin masak Semangat awal Raamdhan katanya hehehe C. Bihun yang Kak Bell gunakan ini hanya setengah paket sahaja sebab untuk seorang makan. Kak Bell memasak bihun ni untuk makan sahur.

Cara membuat Bihun goreng sarden:
  1. Tumis bawang2 sampai wangi lalu masukan telor dan aduk2
  2. Setelah itu masukan kuah sarden aduk2 lalu masukan tomat,daun bawang,cabe rawit dan aduk lagi
  3. Beri perasa,kecap dan masukan air n koreksi rasa jika sudah pas masukan bihun tadi yg udh direndam
  4. Aduk rata tutup sebentar kualinya jika bihun udh mulai lembut boleh masukan daging ikan sarden yg td dipisahkan lalu aduk2 sebentar
  5. Siap disajikan

Jadi perlulah guna bahan yang simple dan cepat. Bagi anda yang nak cuba buat Bihun Goreng Siam atau Bihun Goreng Taucu, boleh rujuk link di bawah. Nasi goreng sardin adalah nasi goreng yang menggunakan isi sardin di dalam tin. Masakan ini amat mudah di sediakan dan bahan-bahannya juga amat mudah dicari. Bagi anda yang mencari idea untuk sarapan pagi anda boleh mencuba resepi ini berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Bihun goreng sarden yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved