Resep Karipap pusing Anti Gagal

Ricky Robertson   08/10/2020 16:30

Karipap pusing
Karipap pusing

Anda sedang mencari inspirasi resep karipap pusing yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal karipap pusing yang enak seharusnya memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan karipap pusing enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan spesial.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis yang dapat diterapkan untuk mengolah karipap pusing yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Karipap pusing menggunakan 13 bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Siapkan 🍔Bahan A:
  2. Sediakan 200 gr terigu protein sedang
  3. Ambil 20 gr margarin
  4. Ambil 20 gr mentega putih
  5. Ambil 1/4 garam
  6. Sediakan 1/4 kaldu bubuk
  7. Ambil 1 btr putih telur
  8. Siapkan 75 ml air
  9. Siapkan 🍔Bahan B:
  10. Ambil 100 gr terigu protein sedang
  11. Siapkan 30 gr margarin
  12. Ambil 30 gr mentega putih
  13. Siapkan Untuk isian, bebas mau isi apa saja sayuran, soun, daging ayam

Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat. Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Resepi Karipap Pusing Rangup.

Cara membuat Karipap pusing:
  1. Campur bahan A, aduk hingga kalis, bulatkan, bungkus pake plastik/wadah tertutup.
  2. Campur bahan B, aduk sampai tercampur rata, bulatkan,bungkus pake plastik bersama adonan A, diamkan selama 15 menit.
  3. Setelah 15 menit, bagi adonan A @40 gr, jadi 7 buah. Bagi adonan B@20 gr, jd 7 buah.
  4. Pipihkan adonan A, simpan adonan B ditengah adonan A, bulatkan, gilas pake roling pen, gulung, gilas lagi memanjang, gulung lagi. Lakukan pd adonan berikutnya sampai selesai.
  5. Istirahatkan adonan selama 1 jam, tutup pake plastik supaya adonan tdk kering.
  6. Potong masing2 adonan jadi 2, gilas, pipihkan, isi dgn isian sesuai selera, pilin tiap sisi, lakukan sampai selesai, semuanya jadi 14 buah.
  7. Goreng dalam minyak panas api sedang, 1Xbalik saja, angkat, tiriskan, siap disantap dgn cabe rawit sambil minum teh hangat😂😂

Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Masukkan inti kari kentang ke atas kulit karipap pusing dan tutup. Kemudian kunci tepinya seperti gambar ketiga.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara membuat karipap pusing yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved