Bagaimana Membuat Karipap pusing, Sempurna

Jean Chavez   16/09/2020 13:25

Karipap pusing
Karipap pusing

Sedang mencari inspirasi resep karipap pusing yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal karipap pusing yang enak seharusnya memiliki aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan karipap pusing yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian istimewa.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat karipap pusing sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat menyiapkan Karipap pusing memakai 9 jenis bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Ambil Adonan A:
  2. Sediakan 25 gr mentega putih(aq merk blueband)
  3. Ambil 15 gr margarin
  4. Sediakan 75 gr terigu rendah
  5. Siapkan Adonan B:
  6. Ambil 88 cc air
  7. Sediakan 1/2 sdt garam
  8. Ambil 15 gr margarin
  9. Siapkan 175 gr terigu protein rendah

Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Sedapnya Karipap Pusing. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat.

Cara menyiapkan Karipap pusing:
  1. Campur dan bulatkan adonan A,bungkus plastik kemudian simpan dlm kulkas kurleb 15 menitan
  2. Campur dan bulatk adonan B,bungkus plastik,simpan di kulkas kurleb 15 mnt.keluark adonan,lalu bagi masing2 adonan jd 2
  3. Giling adonan B melebar.letakkan adonan A.bgks rapat.lakukan hal yg sama u/ adonan yg satunya.sehingga akan di dpt 2 bulatan..
  4. Gilas salah satu adonan memanjang,kemudian gulung..gilas memanjang lg,lalu gulung(spt buat kulit bolen).lakukan hal yg sama u/ adonan satunya.shg akan di dpt 2 gulungan..
  5. Iris salah satu gulungan dgn pisau tajam menjadi 5 bag..lakukan jg u/ gulungan lainnya..total potongan ada 10..gilas salah satu irisan,lalu isi dgn isian kari kentang..
  6. Pilin pinggiran karipap,lakukan juga u/ 9 irisan lainnya..
  7. Goreng karipap sampai kuning keemasan..dgn minyak byk ya..

Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. There are a few different versions of the curry puff depending on the ethic group or region.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Karipap pusing yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved