Langkah Mudah untuk Membuat Karipap pusing Anti Gagal

Lilly Hansen   10/11/2020 09:15

Karipap pusing
Karipap pusing

Anda sedang mencari ide resep karipap pusing yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal karipap pusing yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan karipap pusing yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi sajian istimewa.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat karipap pusing sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Karipap pusing menggunakan 17 bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Ambil Bahan A:
  2. Gunakan 250 gr tepungterigu
  3. Sediakan 150 gr margarin
  4. Gunakan Bahan B:
  5. Ambil 750 gr tepung terigu
  6. Ambil 80 gr minyak goreng
  7. Siapkan 300 ml air dingin
  8. Gunakan 50 gr gula
  9. Ambil 1 sdm garam
  10. Siapkan Isian:
  11. Siapkan 3 bh kentang potong kotak
  12. Gunakan 3 bh wortel potong kotak
  13. Sediakan 1/2 bh bawang bombai iris
  14. Sediakan 4 bh bawang putih iris
  15. Ambil 3 sdm saos tomat
  16. Ambil 1 sct bumbu kari desaku
  17. Sediakan Garam,gula,kaldu

Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Sedapnya Karipap Pusing. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat.

Cara membuat Karipap pusing:
  1. Tumis bawang bombai dan bawang putih sampai layu masukan kentang,wortel,bumbu kari saos garam gula,beri air sedikit masak sampai kentang dan wortel empuk,tes rasa..
  2. Campur bahan A sampai bisa dipulung sisihkan..campur juga bahan B uleni sampai rata kalis lalu bagi keduanya jadi 4
  3. Ambil 1 bagian B lalu isi dengan bagian A bulatkan,diamkan 15 menit,lalukan sampai habis
  4. Setelah 15menit,gilas adonan lalu gulung,lalu gulung melintang berlawan arus lalu gulung lagi
  5. Iris2 menjadi beberapa,akan terlihat motif pusaran,gilas dan beri isi pilin ujungnya
  6. Siap digoreng,Goreng sampai kecoklatan.

Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. There are a few different versions of the curry puff depending on the ethic group or region.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan karipap pusing yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved