Resep Karipap pusing Anti Gagal

Martin Montgomery   21/07/2020 19:35

Karipap pusing
Karipap pusing

Sedang mencari inspirasi resep karipap pusing yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal karipap pusing yang enak selayaknya memiliki aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari karipap pusing, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan karipap pusing enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan istimewa.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat karipap pusing yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Karipap pusing memakai 10 bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Siapkan Bahan A
  2. Ambil 150 gr tepung terigu
  3. Ambil 50 gr mentega putih
  4. Gunakan 25 gr margarin
  5. Sediakan Bahan B
  6. Ambil 350 gr tepung terigu
  7. Gunakan 1 sdt garam
  8. Siapkan 25 gr margarin
  9. Sediakan 175 ml air
  10. Ambil Bahan isian saya pakai isian panada

Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat. Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Resepi Karipap Pusing Rangup.

Cara menyiapkan Karipap pusing:
  1. Aduk bahan sampai kalis bulatkan dan sisihkan tutup diamkan 15 mebit, campur dan ulen hingga kalis lalu bulatkan dan diamkan 15 menit
  2. Bagi adonan sama banyak
  3. Taruh adonan B lalu letakkan diatasnya adonan A baru bulatkan
  4. Lalu lonjong kan dan tuliskan menggunakan rolling pelan ya,,,
  5. Lalu gulung, dan tipis kan lalu gulung
  6. Setelah tipis dan gulung lagi ya,,,
  7. Siap di potong saya satu gulung jadi 6 potong, lalu tipis kan isi dan lipat seperti amplop pilin pinggirnya
  8. Susun dalam loyang dan siap digoreng, goreng pakai api sedang sampai berwarna kecoklatan

Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Masukkan inti kari kentang ke atas kulit karipap pusing dan tutup. Kemudian kunci tepinya seperti gambar ketiga.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Karipap pusing yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved