Resep Karipap pusing, Enak

Ophelia Hardy   27/08/2020 14:37

Karipap pusing
Karipap pusing

Anda sedang mencari inspirasi resep karipap pusing yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal karipap pusing yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan karipap pusing enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan karipap pusing sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Karipap pusing menggunakan 8 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Sediakan Bahan A :
  2. Siapkan 125 gram tepung terigu
  3. Ambil 75 gram margarin
  4. Gunakan Bahan B :
  5. Gunakan 375 gram tepung terigu
  6. Sediakan 50 gram minyak goreng
  7. Siapkan 150 ml air es
  8. Sediakan 1 sdt garam

Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat. Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Resepi Karipap Pusing Rangup.

Cara menyiapkan Karipap pusing:
  1. Campur semua bahan A hingga menjadi adonan yang dapat di pulang. Bagi menjadi 4 bagian. Bulatkan, sisihkan
  2. Dalam wadah masukkan tepung, minyak goreng uleni sambil di beri air sedikit demi sedikit hingga kalis, bagi menjadi 4 bulatan
  3. Ambil bulatan B, pipihkan. Isi dengan adonan A bulatkan sampai A tertutup dengan adonan B. Lakukan dengan adonan lain Istirahatkan 15 menit
  4. Ambil 1 bagian adonan Gilas tipis lalu adonan di lipat 3 ke arah tengah. Gilas lagi memanjang hingga sangat tipis. Gulung dan padatkan. Potong adonan horizontal kira2 1,5 cm. Hingga di dapat potongan bulat2 dan terlihat tekstur pusaran. Gilas halus. Isi dan bentuk pastel
  5. Karipap siap di goreng. Juga disajikan

Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Masukkan inti kari kentang ke atas kulit karipap pusing dan tutup. Kemudian kunci tepinya seperti gambar ketiga.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan karipap pusing yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved