Langkah Mudah untuk Menyiapkan Karipap pusing yang Lezat

Virginia Dixon   28/08/2020 04:25

Karipap pusing
Karipap pusing

Lagi mencari ide resep karipap pusing yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal karipap pusing yang enak selayaknya punya aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari karipap pusing, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika mau menyiapkan karipap pusing yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian istimewa.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan karipap pusing sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat menyiapkan Karipap pusing menggunakan 9 bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Karipap pusing:
  1. Siapkan Dough minyak :
  2. Sediakan 300 gr tepung terigu Cakra
  3. Gunakan 60 ml minyak goreng
  4. Gunakan Garam
  5. Gunakan 150 ml air
  6. Gunakan Bahan margarin
  7. Ambil 150 gr tepung terigu cakra
  8. Gunakan 2 sdm mentega putih
  9. Sediakan 4 sdm margarin

Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat. Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Resepi Karipap Pusing Rangup.

Cara membuat Karipap pusing:
  1. Campur bahan minyak,uleni hingga Kalis,klo di rasa masih kurang bisa di tambahkan sedikit minyak sayurnya yah.
  2. Campur bahan margarin,sama prosesnya uleni juga hingga semua bahan tercampur dan bisa di bentuk.
  3. Timbang adonan masing-masih beratnya 50 gr untuk bahan minyak, dan 25 gr untuk bahan margarin sisihkan.
  4. Ambil adonan minyak pipihkan. Letakkan adonan Margarin di tengah gulung. Lakukan hingga habis ya.
  5. Ambil adonan yg sudah di campur tadi pipihkan beri sedikit air agar bisa menempel.lipas sis Kanan kiri nya dan gulung kembali.
  6. Potong dan bagi 2 kemudian pipihkan lagi beri isian sayur (ada di resep) gulung dan bentuk ujungnya seperti pastel
  7. Panaskan minyak dan goreng jgn lupa di balik ya. Ini hasilnya karipap pusing.

Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Masukkan inti kari kentang ke atas kulit karipap pusing dan tutup. Kemudian kunci tepinya seperti gambar ketiga.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat karipap pusing yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved