Resep Karipap Pusing, Menggugah Selera

Ollie Perez   01/08/2020 08:54

Karipap Pusing
Karipap Pusing

Lagi mencari ide resep karipap pusing yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal karipap pusing yang enak seharusnya mempunyai aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Spiral Curry Puffs or Karipap Pusing, A Truly Asian Snack. Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are deep-fried crescent shaped pastries filled with spicy, sweet and savoury potato filling.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan karipap pusing enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian istimewa.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat karipap pusing yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Karipap Pusing memakai 10 bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Karipap Pusing:
  1. Ambil Bahan kulit A :
  2. Gunakan 125 gram tepung terigu
  3. Siapkan 75 gram butter
  4. Ambil Bahan kulit B :
  5. Gunakan 375 gram tepung terigu
  6. Gunakan 40 ml minyak goreng
  7. Sediakan 150 ml air dingin
  8. Ambil 1 sdm gula pasir
  9. Ambil 1/2 sendok makan garam
  10. Siapkan Isian : resep sebelumnya 👉🏻 (lihat resep)

Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: Doh berminyak : Sedapnya Karipap Pusing. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat.

Langkah-langkah menyiapkan Karipap Pusing:
  1. Buat kulit A, campur semua bahan A, aduk rata hingga kalis dan bisa dipulung. Bagi adonan sama besar jadi 12 bagian lalu bulat2kan, sisihkan.
  2. Buat kulit B, campur tepung terigu, minyak goreng, gula pasir dan garam, aduk rata lalu tuangi air sedikit2, uleni hingga kalis. Bagi adonan jadi 12.
  3. Ambil 1 bagian adonan B pipihkan isi dengan 1 adonan A ditengahnya, bulatkan hingga terbungkus rapat dan lakukan pada semua adonan kemudian diamkan dan tutup dengan plastik selama 15 menit.
  4. Setelah itu ambil 1 bulatan, giling tipis adonan perlahan(jgn sampai robek ya) lalu gulung dan padatkan.
  5. Setelah itu giling tipis sekali lagi dan gulung lagi sambil dipadatkan lakukan sampai adonan habis.
  6. Lalu potong yg sudah digulung tadi menjadi 3 bagian, kemudian ambil sepotong tekan dengan telapak tangan giling tipis bagian pinggir2nya, balik bagian yg rata diatas.
  7. Beri isian, rapatkan dan tekan2 bagian pinggir.
  8. Pilin bagian pinggirnya seperti pastel. Lakukan hingga adonan habis. Panaskan minyak goreng dengan api sedang, lalu goreng hingga kecoklatan, angkat, tiriskan.
  9. Karipap pusingnya siap untuk disajikan.

Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. There are a few different versions of the curry puff depending on the ethic group or region.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Karipap Pusing yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved