Resep Ayam goreng kunyit yang Bikin Ngiler

Carrie Estrada   18/11/2020 11:42

Ayam goreng kunyit
Ayam goreng kunyit

Sedang mencari inspirasi resep ayam goreng kunyit yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ayam goreng kunyit yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ayam Goreng Kunyit (Turmeric Chicken) How many ways to do chicken? This one's a brilliant yellow and deeply aromatic -both signatures of turmeric, the common Southeast Asian spice. Chunks of tender chicken are fried and tossed in the thick creamy spice paste of garlic, turmeric, sugar, salt and soy sauce (or liquid aminos if you're gluten.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam goreng kunyit, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan ayam goreng kunyit yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi suguhan istimewa.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat ayam goreng kunyit yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Ayam goreng kunyit memakai 6 bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Ayam goreng kunyit:
  1. Ambil 200 gr Ayam kampung
  2. Sediakan 4 Kunyit
  3. Ambil 1 sdt Totole
  4. Siapkan 1/2 sdt Garam
  5. Sediakan 1 Bawang putih
  6. Sediakan 1/2 sdt Ketumbar halus

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube. Saya suatu masa dulu, suka makan tengahari dengan nasi ayam goreng kunyit yang sedap ini di kantin JKR bersebelahan de n gan pejabat saya. Orang ramai beratur dan masa menunggu memang agak lama. Tapi berbaloi baloi kerana sangat sedap.

Langkah-langkah membuat Ayam goreng kunyit:
  1. Blender bawang putih, kunyit, ketumbar, totole, garam, dan sedikit air
  2. Rendam ayam dengan bumbu halus diamkan (kalau aku seharian ya simpan di kulkas)
  3. Goreng ayamnya 😊

Selepas adanya pertukaran vendor yang berniaga di JKR, tiada lagi gerai yang menjual nasi ayam goreng kunyit. Kalau tak tahu nak masak apa kat rumah, buat je ayam goreng kunyit macam resipi ini. Rasanya sangat sedap dan menaikkan selera makan.om tengok resipi ni. Sesuai untuk dimakan bersama nasi panas atau dimakan dengan begitu sahaja, sajian ini mendapat tempat di hati ramai rakyat […] Gaulkan dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Panaskan minyak dan goreng dada ayam di atas api yang besar.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan ayam goreng kunyit yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved