Langkah Mudah untuk Membuat Nasi ayam barbeque Anti Gagal

Etta Burke   19/11/2020 17:15

Nasi ayam barbeque
Nasi ayam barbeque

Sedang mencari inspirasi resep nasi ayam barbeque yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal nasi ayam barbeque yang enak harusnya sih memiliki aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi ayam barbeque, pertama dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan nasi ayam barbeque yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi suguhan istimewa.

Antaranya yang sangat sedap pada saya ialah Nasi Ayam Istimewa Yang Sangat Sedap di SINI, Nasi Ayam Hainan di SINI, Nasi Ayam Ipoh Yang Sedap di SINI dan Nasi Ayam Original di SINI. Yang lain lain pun sedap juga. Ayam panggang legit berbumbu gurih-manis ini sangat cocok disajikan untuk menu jamuan istimewa anda.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan nasi ayam barbeque sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa menyiapkan Nasi ayam barbeque menggunakan 14 bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Nasi ayam barbeque:
  1. Gunakan 500 gr ayam fillet
  2. Sediakan Bawang bombai
  3. Sediakan Bawang putih
  4. Sediakan Saus barbeque, saya delmonte
  5. Sediakan Saus tiram
  6. Ambil Saus sambal, boleh skip
  7. Gunakan Saus tomat, boleh skip
  8. Ambil Saus keju, boleh skip
  9. Gunakan Daun parsley, boleh skip
  10. Siapkan Minyak wijen
  11. Siapkan Tepung bumbu sasa serba guna, tuk baluri ayam
  12. Sediakan Penyedap
  13. Sediakan 150 ml air dengan 1 sdm maizena
  14. Gunakan Wijen tuk taburan

Lazimnya di pasar malam, ayam bakar ini dipanggang dengan menggolek. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang banyak. Jangan takut untuk menyediakan hidangan ini kerana Resepi ini telah diolah bagi memudahkan anda untuk memasaknya.

Cara membuat Nasi ayam barbeque:
  1. Potong ayam fillet sesuai selera, saya kecil. Taburi garam, minyak wijen, daun parsley. Diamkan 10-15 mnt
  2. Tumis bawang bombai dan bawang putih sampai harum, masukkan bumbu yang lain sampai mengental. Icip rasa. Matikan api
  3. Guling kan ayam fillet ke tepung bumbu lalu goreng hingga matang.
  4. Campur ayam yg sudah digoreng dengan bumbu. Taburi dengan wijen. Dimakan hangat lebih nikmat

Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa. Lagipun, semua peringkat umur boleh makan, daripada anak-anak kecil hinggalah ke warga emas. Sebab itulah mak-mak kena standby siap-siap at least satu resepi nasi ayam untuk kita masak untuk famili mahupun tetamu. The combination of yellow rice and fried chicken must be ordinary. Apparently, chicken barbercue also delicious to eat together with yellow rice.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan nasi ayam barbeque yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved