Langkah Mudah untuk Menyiapkan TomYam Simple Sedap, Enak Banget

Lola Walker   28/11/2020 21:24

TomYam Simple Sedap
TomYam Simple Sedap

Anda sedang mencari inspirasi resep tomyam simple sedap yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal tomyam simple sedap yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari tomyam simple sedap, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau mau menyiapkan tomyam simple sedap yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan istimewa.

Resipi sendiri ,ikut tekak masing sebab ada je bahan yang xletak. Masa ni Amina yang request masak tomyam. So kat peti cuma ada ayam. maka terjadilah tomyam ayam simple mudah sedap Masak tomyam ni paling senang di dunia.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis yang dapat diterapkan untuk mengolah tomyam simple sedap yang siap dikreasikan. Anda bisa menyiapkan TomYam Simple Sedap memakai 22 jenis bahan dan 5 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan TomYam Simple Sedap:
  1. Sediakan 10 Baso ikan/sapi,belah 4
  2. Siapkan 200 gr Udang kupas,kepala dan kulit di rebus,air nya untuk kaldu
  3. Gunakan 5 Cumi basah,iris tipis
  4. Siapkan 200 gr Ayam fillet,iris tipis (dada)
  5. Gunakan 200 gr,Kakap fillet,iris dadu
  6. Siapkan Pakcoy,biarkan utuh
  7. Siapkan Jamur tiram,sobek2
  8. Sediakan 10 Rawit merah/hijau
  9. Siapkan 1 ruas Lengkuas,geprek
  10. Gunakan 3 Serai,geprek
  11. Sediakan 1 ruas Jahe,geprek
  12. Sediakan 10 Daun jeruk
  13. Gunakan 3 Jeruk nipis
  14. Siapkan Bahan yang dihaluskan:
  15. Ambil 7 Bawang Merah
  16. Siapkan 5 Bawang Putih
  17. Sediakan 3 Kemiri
  18. Siapkan 5 Cabe merah keriting
  19. Sediakan 2 Cabe rawit merah
  20. Sediakan Garam
  21. Ambil Gula pasir
  22. Sediakan Penyedap kaldu jamur/ayam/sapi

Terinspirasi untuk buat bihun goreng tomyam setelah berjaya membuat nasi goreng tomyam yang sedap. RESIPI TOMYAM SIMPLE ‍ Resipi ni aku guna bahan apa yang ada kat dapur je. Resepi tomyam simple mudah & sedap. kenyang makan dengan nasi je, ratah tomyam saja pun sedap, tomyam ni. First time masak tomyam rasa macam ni.

Cara menyiapkan TomYam Simple Sedap:
  1. Udang dikupas,belah punggung. Kepala dan kulit di rebus dengan air 1 liter,setelah mendidih,saring, sisihkan,buang kepala dan kulit nya.
  2. Cuci bersih dan potong2 cumi basah,ikan kakap fillet,ayam fillet,baso.Klo sy,sy beri perasan jeruk nipis setelah semua bersih di cuci dan di potong,diamkan 15 menit,cuci kembali. Sisihkan.
  3. Tumis bahan yang sudah dihaluskan hingga matang,harum. Masukkan lengkuas,jahe,serai,daun jeruk,aduk2. Masukkan air kaldu udang,tambah 1 liter lagi air. Beri garam,gula pasir,penyedap.Tes rasa.
  4. Setelah rasa asin,gurih,pedas nya cukup,masukkan ayam fillet,udang,ikan kakap,cumi,baso,dan terakhir perasan jeruk nipis dan cabe rawit utuh.
  5. Pakcoy dan Jamur saya rebus sebentar,terpisah. Sajikan sayuran di mangkok,kemudian beri tom yam yang sudah siap. Sedaaap

Ooo.padan la wife saya dok google sambil masak.hehe rupanya sedap gila tomyam resepi akak ni.licin kitorang. Memang sedap resepi nasi goreng tomyam yang perencah atau perasa utamanya sama ada anda boleh gunakan kiub pati tomyam atau perencah tomyam yang di dalam botol tu. Jika mahu lebih sedap Jika guna pes tomyam jenama seperti diatas, tidak perlu perah limau kerana rasanya sudah cukup masam. Resepi Tomyam Sedap, Mudah & Simple [Bujang]. RAHSIA TOMYAM SEDAP dengan resepi paling mudah.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan tomyam simple sedap yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved