Bagaimana Membuat Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan), Sempurna

Alan Bates   21/08/2020 03:30

Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan)
Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan)

Anda sedang mencari inspirasi resep bingka pandan (kuih bakar pandan) yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal bingka pandan (kuih bakar pandan) yang enak seharusnya punya aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari bingka pandan (kuih bakar pandan), mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing kalau ingin menyiapkan bingka pandan (kuih bakar pandan) enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi suguhan istimewa.

And Kuih Bingka Pandan is part of the "Kuih-Muih" selection. I love Kuih Bingka or Kuih Bakar because it's smell amazing with Pandan leaves and it's taste like "Kaya" spread too, probably because it has all the "Kaya" ingredients. Cara Buat Kuih Bingka Pandan Yang Mudah Dan Sedap.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan bingka pandan (kuih bakar pandan) sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan) menggunakan 8 bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan):
  1. Ambil 1 cwn gula / 1 cup of sugar
  2. Gunakan 1 cwn jus pandan (blend 6 daun pandan+air) / 1 cup of pandan juice
  3. Siapkan 2 cwn tepung terigu / 2 cups of plain flour
  4. Ambil 2 1/4 cwn santan / 2 1/4 cups of coconut milk
  5. Ambil 2 sdm margarin / 2 tblspoon butter
  6. Sediakan 3 butir telur / 3 eggs
  7. Sediakan Bijan secukupnya / sesame
  8. Ambil Pewarna hijau / green food colouring

Untuk kuih bakar tepung gandum ni, saya lebih suka kekalkan rasa aroma pandan dalam rasa kuihnya. Saya juga ada memasak Resepi Kuih Bingka Pisang Berbijan yang boleh anda cuba. bingkapandanmudahdansedap #kuihbingkapandan #kuihbingkapandansenang Resepi Kuih Bingka Pandan Yang Sedap Dan. Kuih bakar pandan atau nama lain kuih bengkang Rasa yang sangat sedap, berlemak, lembut & garing di bahagian kulitnya. Banyak resep bingka pandan bergentayangan di dunia maya, bahan dasarnya umumnya adalah tepung terigu, telur, gula dan santan atau susu cair.

Cara menyiapkan Bingka Pandan (Kuih Bakar Pandan):
  1. Panaskan oven pada suhu 180C. Oleskan dulang pembakar dengan minyak/margarin.
  2. Campurkan semua bahan kecuali bijan dan pewarna hijau.
  3. Aduk hingga rata, kemudian blend hingga rata.
  4. Tuang adunan ke dalam bekas, tambahkan sedikit pewarna dan kacau rata.
  5. Masukkan adunan ke dalam dulang lalu taburi bijan dan bakar selama 1 jam atau hingga matang.
  6. Dinginkan dan siap dihidang.

Bingka Pandan Resep diadaptasikan dari blog Izah Muffin Lover - Kuih Bakar Pandan. Encontre imagens stock de Kuih Bakar Baked Pandan Kuih Kuih em HD e milhões de outras fotos, ilustrações e imagens vetoriais livres de direitos na coleção da Shutterstock. Milhares de fotos novas de alta qualidade são adicionadas todos os dias. Salam ceria dan salam sayang untuk semua pengunjung setia Dapur CT. Subhanallah sedapnya Kuih Bahulu Kemboja ni!

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan bingka pandan (kuih bakar pandan) yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

©2020 Kreasi Masakan - All Rights Reserved